Saturday, October 16, 2010

Perkembangan atau Sekadar Turutan?

Entry kali "Perkembangan atau sekadar turutan? gempak bukan tajuk entry kali ni (gempak ke?)..

Sebelum aku mencipta blog "Selagi Ada Nyawa".. Aku sering berfikir sama ada relevan atau tidak sekiranya aku mempunyai blog sendiri? wajar kah? apa manfaatnya? ada ke? Pantas otak ini berfungsi dan menjana pendapat sama ada wajar atau tidak untuk mempunyai blog sendiri..

Akhirnya aku membuat kata putus untuk mempunyai blog sendiri.. Biarlah orang berkata apa pun.. Aku berpegang pada kata2 peribahasa kita "mulut tempayan boleh tutup namun bukan mulut manusia"..

Kemudiannya keluarlah tajuk entry kali ini.. Perkembangan atau sekadar turutan sahaja? Kenapa? Mengapa? Ini jawapannya:
1- Semua orang mempunyai blog mereka sendiri.. Namun lain pula persoalan yang timbul di benak fikiran ni ialah: aku tiru orang ke? orang ada, aku pun nak ada juga, boleh ke aku urusakan blog aku? tidak tergendalakah nanti?
2- Aku selalu kagum dengan penulis-penulis blog. Banyak pengalaman serta isu-isu yang di bangkitkan serta dibincangkan . Persoalan yang wujud dalam kotak pemikiran kali ini ialah: Apakah akan ada perbezaan dalam menulis dalam blog aku ini dengan orang lain? Apa aku boleh menulis sebijak dan setangkas mereka dalam menulis hujah serta penyelesaian masalah dalam isu-isu mereka utarakan? boleh ke aku? mampu ke aku?

Persoalan ini lah yang selalunya membuatkan aku sedikit gusar dalam mencipta serta menerbitkan blog ini, namun pemikiran positif yang masih ada dan akan selalu ada ini membuatkan aku lebih berfikiran yang lebih matang.. Insha Allah..

Aku berharap agar blog yang aku ciptakan ini mempunyai manfaat yang tersendiri, aku berharap agar blog ini mempunyai "input" dan "output" yang tersendiri.. Dengan terciptanya "Selagi Ada Nyawa" ini bukanlah sekadar turutan namun menjadi perkembangan semasa..

Mengapa aku membuat tajuk blog aku dengan tajuk "Selagi Ada Nyawa? ingin tahu? Insha Allah entry akan keluarkan akan ku kongsi dengan kalian..

Sekian..

kata-kata renungan bersama:
"Masalah bukanlah halangan namun sebuah kejayaan.. Anggapkan masalah itu cabaran untuk berjaya"