Monday, October 25, 2010

Mainkan Gitarmu Dalam Masjid

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah..

Allhamdulillah Allah masih memberikan kesempatan untuk kita menikmati kehidupan di dunia yang serba sementara ini.. Moga-moga kita semua masih ada kesempatan untuk berbuat amal sebelum kita berangkat ke "negeri" sebelah sana... Dansemestinya kita akan menjejaki kaki ke "negeri" sebelah sana, sama ada cepat mahupun lambat..

"Mainkan Gitarmu Dalam Masjid"
Apa perasaan kalian sekiranya gitar di mainkan dalam masjid?

"Mainkan Gitarmu Dalam Masjid"
Apakah perasaan kalian sekiranya ketika kita menjadi tamu Allah dan terdengar bunyi gitar di mainkan dalam masjid?

"Mainkan Gitarmu Dalam Masjid"
Apakah tanggapan kalian terhadap individu yang bermain gitar dalam masjid?

Semestinya kalian marah dan protes terhadap individu yang bermain gitar tersebut bukan?
Semestinya kalian lantang bersuara untuk menunjukkan ketidakpuasan terhadap individu yang tak bertanggungjawab tersebnut, bukan?
Semestinya tanggapan kalian ke arah negatif terhadap mereka.. Bukan kah begitu? Sudah semestinya..

Itulah perumpamaan-perumpamaan yang diberikan oleh bilal masjid sebentar tadi.. Sebenarnya beliau menegur dan memperingati segelintir jemaah yang alpa untuk mematikan atau menukar nada diam/ senyap telefon mereka ketika menjadi tetamu Allah..

Tambahnya lagi, kita selalunya lebih menghormati orang-orang kenamaan sebagai contohnya menghadiri sesuatu program sudah semestinya kita menukar telefon kita nada diam/senyap atau matikan terus telefon kita agar program itu berjalan dengan lancar dan untuk mengelak dari malu (disebabkan deringan), namun sayang, malu kita itu tidak pula pada Allah dan ketika menjadi tetamu Allah.. Masya Allah..

Tidakkah kita sepatutnya malu pada Maha Pencipta berbanding sesama kita? Tidakkah kita perlu menghormati Allah berbanding sesama manusia? ah! Manusia yang mudah alpa.. Namun tidak juga terkecuali aku serta kalian... bukan kah begitu?

Hanya sedetik deringan telefon berbunyi separuh dari kita mungkin akan terganggu tambahan lagi bunyi musik yang kita selalu dengar.. Kekadang kita boleh menyanyi dalam hati ketika deringan berbunyi walaupun tengah sembahyang.. Hebat bukan teknologi terkini? Atau kalian sebegitu kusyuk dalam menunaikan sembahyang? Jika Sedemikian, Allhamdulillah.. Jika terganggu Masya Allah.. MOga-moga Allah menerima solat kita.. Insha Allah..

Teknologi itu tidak salah, namun kita yang salah menggunakan teknologi tersebut.. Deringan telefon juga tidak salah namun kita tidak dapat membezakan dimana seta bila untuk menggunakannya.. Jangan kerana hanya deringan yang sementara, anda menaggung dosa jemaah yang lain di sebabkan mereka hilang konsentrasi dalam menunaikan solat, serta jangan hanya satu deringan anda di cemuh oleh para jemaah.. Maka beringatlah..

Jika kita lihat dalam masjid hatta dalam surau pun mempunyai tanda "matikan telefon anda, seruan Ilahi lebih penting" atau pun " Panggilan Allah lebih utama" oleh mana-mana pihak.. Bukankah itu memadai untuk kita mematikan atau nada senyap telefon kita? Bukankah perihal akirat itu lebih penting berbanding perihal duniawi? Manusia penuh dengan kealpaan.. Masya Allah..

Peringatan ini untuk aku sendiri dan juga kalian.. Moga-moga kita mendapat pengajaran serta peringatan dengan membaca coretan aku ini.. Moga-moga kita beroleh manfaat.. Insha Allah..


Renungan bersama:

“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka.”
Ada yang bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab, “Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi wanita”
- Ibnu Majah

No comments: