Thursday, December 8, 2011

Buat Kesalahan tu Normal.. Tapi...

Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Benar kata orang : "Buat salah itu normal"..
Benar juga kata orang: "Dengan kesalahan itu kita menjadi lebih bagus"

Jika bait-bait ini disebut-sebut tahun 90-an, aku rasa berguna..
Jika disebut pada zaman melenium ni, aku kira kurang relevan.. Kenapa begitu?!

Jika kita buat salah, berapa ramai yang hulur tangan memberi bantuan?
atau lebih ramai yang mencemuh?
Aku rasa lebih ramai yang mencemuh dari membantu..
Benarkan?!

Bila kita nak meningkat bagus jika kesalahan yang dilakukan itu decemuh, dikatakan kita lepas tangan dalam membuat kerja? Persoalan yang perlu dilontarkan untuk kalian.. Terfikirkah?

Mereka sanggup membutakan mata,
MEreka sanggup menulikan telinga,
Hanya sanggup buka mulut untuk mencemuh!

Mungkin mereka fikir mereka bagus ,
Jika dibandingkan dengan kita,
Kerana apa?
Sebab waktu itu kita buat salah..
Apa yang nak kita katakan?

Bolehkah ayat-ayat pancing seperti :
"Maaf bos, Saya silap.. Maklumlah baru lagi"

Jika permulaan kerja aku rasa relevan dengan ayat pancing tu,
Namun keadaan berbeza, jika hampir 12 bulan bekerja masih guna alasan itu,
Ternyata kita hanya serahkan kepala untuk disembelih..

Tapi,
harus mereka melontarkan kata-kata kasar hanya kerana kesilapan yang kecil?
Bolehkah begitu?
Atau sememangnya keadaan yang mengizinkan?
Persolan yang lain pula timbul..
Terfikirkah?!

No comments: