Wednesday, November 30, 2011

Kifarat dosa?

Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Tahun ni banyak betul dugaan.. Terutamanya sakit..
di pertengahan tahun ini, virus Herpes Zoster yang juga dikenali sebagai kayap.. Hampir 16 hari aku cuti dari bekerja dan tak dapat berbuat apa-apa.. Hanya menanti sembuh sepenuhnya.. Allhamdullillah cara moden dan juga cara tradisional dilakukan..

Dan akhir tahun (hari ni la tu), penyakit lama aku.. Penyakit mata datang dengan tiba-tiba.. sudah 2 hari aku tersadai di rumah tanpa boleh buat apa-apa.. Sakitnya seperti biasa kemerah-merahan, berair, pedih dan terasa ada habuk dipenjuru mata.. Cuba bayangkan.. Sakit bukan?!

Aku sedikit benggang pada pagi ini dengan doktor di sebuah klinik swasta yang merawat aku.. manakan tidak, aku sudah bagitahu yang mata aku sakit pada tahun lepas, jumpa dengan pakar mata di Hospital Selayang selama beberapa bulan, ada "follow up" dengan doktor pakar setaip hari Isnin atau Jumaat.. Panjang aku beritahu, tup-tup doktor tersebut lansung tak ambil tahu dan tak periksa pun mata aku.. Hanya beri ubat titik dan telan.. Aku seolah-olah terkedu.. MC pun hanya diberikan 1 hari. Katanya jika sakit datang lagi di kemudian hari.. Erk?!!! begitukah caranya?

Tatkala ditimpa suatu musibah penyakit, dituntut untuk selalu sabar dalam menghadapinya dan selalu mengharap pahala dari-Nya.
Aisyah r.a. berkata, Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
"Tidak ada suatu apa pun yang menimpa seorang mukmin, walau duri sekalipun kecuali Allah menuliskannya sebagai kebaikan atau dihapusnya kesalahan."(HR. Bukhari dan Muslim)


Hadis yang lain pula menebut,
Abu Hurairah r.a. berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka ia akan diberi ujian."(HR. Bukhari)

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. bahwa Rasulullah SAW bersabda:
"Tidaklah dari seorang muslim yang tertimpa penyakit, sakit, atau yang sealirannya, kecuali Allah SWT menggugurkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana gugurnya pohon akan daun-daunnya."(HR. Bukhari)

Insha Allah aku anggapkan penyakit aku ini dikira sebagai Kifarat dosa.. Penyakit sebagai penghapus dosa dan sebagai menguji taha kesabaran aku..

Wallahualam..

No comments: