Tuesday, November 22, 2011

Cuti Sekolah Datang lagi

Assalamualaikum dan salam ukhwah..

Lama sungguh tak menjenggah blog ni.. Seakan-akan ditinggalakan.. Owh! Tidak.. Kengkangan waktu yang aku rasa..

Cuti sekolah berkunjung lagi.. YA! Aku tahu apa yang kalian fikirkan.. Yang meningkat dewasa mereka berkhatan, yang mendirikan rumah tangga aku rasa paling ramai ambil peluang pada waktu-waktu begini.. Dan jangan lupa banjir juga berkunjung tiba..

Entry kali ini bukan ingin bincangkan:


Dan juga bukan bincagkan hal ini:


Tapi ini:


Ya, bab kawin.. Tapi bukan bermakna aku akan berkahwin dalam waktu terdekat.. Insha Allah akan ada waktu untuk aku mendirikan rumah tangga.. Eh, eh macam jauh perbincangan ni..

Baik, jika kita tengok banyak bab-bab kawin ini dilebihkan adat berbanding dengan agama itu sendiri.. Sebagai contohnya bersanding itu sendiri yang rata-rata "diwajibkan" pada majlis mereka, dari segi "make up" yang dilakukan oleh "mak" andam dan pelbagai lagi..

Dari segi persandingan itu terbahagi kepda beberapa bahagian..

Bahagian pertama: menepung tawar.. Yang mana tetamau atau orang yang terdekat akan menabur Beras Kunyit, Membaca Jampi Mentera, Renjis-merenjis.. Apa tujuannya? Pun kita tak tahu atau petua orang dulu-dulu mengatakan bahawa untuk mengelak perkara yang buruk terjadi? Aku rasa kita sedia maklu bahawa amalan ini dilihat telah menyerupai Budaya masyarakat Hindu dan Mempercayai perkara2 khurafat, tahayul. Walhal Islam amat melarang menyamakan apa-apa Amalan, Perbuatan dengan Agama yang lain dan Mempercayai perkara2 Berikut. bukankah itu haram? Dalilnya:
Sabda Nabi saw: Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah dari Golongan mereka. (Hr Abu Dawud, Hadis sahih menurut ibnu Hibban)

Bahagian kedua pula dari segi perhiasan yang dipakai oleh mempelai baik lelaki mahupun perempuan.. Berhias berlebihan, Tujuan untuk dipamerkan (tabarruj), menunjuk-nunjuk.
Firman Allah swt: Janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu. (Al-Ahzaab 33)

Bahagian ketiga ialah Mendedahkan Aurat..
Firman Allah swt: Janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An-Nuur 31)
Ini tak termasuk mempelai perempuan yang di "make up" oleh "mak-mak" andam.. Malah ada juga dicukur bulu kening.. Katanya sekali untuk seumur hidup.. Jelas bukan itu adalah haram..

Bahagian keempat pula Membazir Harta, Kos dalam menyediakan kelengkapan untuk Persandingan, Terlalu bermewah-mewah, Boros..
Firman Allah swt: Janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. (Al-Israa' 26)


Walhal Nabi kita pernah bersabda:
Bersabda Nabi Muhammad S.A.W : (Perempuan yang paling murah Mas Kahwinya merupakan yang palaing banyak BERKAT)- Riwayat Imam Ahmad ,Hakim & Baihaqi.

Jelas bukan mas kawin yang rendah itu tidak semestinya mereka direndah-rendahkan..
Dan bukan juga menunjukan mereka itu murah.. Tidak sama sekali..

Berkahwinlah dengan Redha Allah.. Jangan kita membuat dosa pada hari yang penuh bermakna..

No comments: