Monday, September 12, 2011

Lelaki dan Novel.. Salahkah?

Assalamualaikum dan salam persahabatan..

Allhamdulillah kerana masih ada kesempatan untuk menulis apa yang terlintas dek fikiran dan jari-jemari menyegerakan selesaikan tugas..

Lelaki dan novel.. SALAHKAH?

Bila kaum adam menyebut hobi mereka bila ada kelapangan ialah membaca novel.. Ya, tak silap tulis, MEMBACA NOVEl bila ada kelapangan.. Yang mendengar akan ambil pusing hingga akan bertanyakan sekali lagi untuk kepastian..

Sebagai contoh:
Si A: jika ada kelapangan apa yang kau buat?
Si B: Baca novel dan lain-lain lgi..
Si A: Huh?! Biar betul kau ni.. Tak laki lansung..
*tak ambil pusing perktaan yang lain dan hanya perktaan depan sahaja..
Si B: *tak terkata-kata..


Ya, pernah berlaku pada aku sendiri.. Ada juga jawapan sedemikian (seperti di atas) keluar dari mulut kaum hawa mahupun kaum sendiri.. Kekadang aku tertanya, Apakah salah aku membaca novel? salahkah sang berjiwa kental jika minat baca novel? SALAHKAH KAUM ADAM MEMBACA NOVEL?

Benar aku mengakui aku juga suka membaca novel.. Oh! tidak semestinya novel bercintan-cintun.. Cuba kita luaskan skop pemikiran kita.. Cuba kita fikir takkan lah novel itu hanya menjurus cinta? Semestinya tidak bukkan?! Dan tidak pula novel itu hanya dalam Bahasa Malaysiakan?! Betulkan?

Genre novel itu juga terdiri dari beberapa genre antaranya :
Thriller, Seram, Dendam, Psikologi, keagamaan dan pelbagai lagi..

Jadi masihkah kita meletakkan seseorang itu terutamanya kaum lelaki membaca novel itu tidak cukup "kejantannya" atau apa mungkin lelaki itu diketegorikan "mat jambu" hanya kerana membaca novel? Wajarkah kita?

Antara penulis novel yang cukup aku minat Ramlee Awang Murshid. Cukup kagum dengan gaya penulisan serta cara psikologi dalam tulisannya, ulasan dalam keagamaan juga mantap.. dan baru-baru ini Novel genre FIXI(asal perkataan FICTION) pula berada dipasaran.. Rata-rata mereka terdiri dari kaum lelaki.. Anatara keluaran FIXI ini ialah DENDAM (penulisan oleh Affifudin Omar), KASINO (penulisan oleh Saifullizan Tahir) dan beberapa lagi..

Kekadang hanya kerana kita malas, kita cepat menjatuhkan hukum pada yang minat membaca khususnya novel.. Mereka senang akan cakap yang pembaca itu membuang masa, tidak berfaedah dan paling kurang enak dengar bilamana mereka menjatuhkan lelaki itu tak cukup lelaki jika mana mereka cenderung dalam membaca novel.. Kenapa ada wujud sebegitu? Senang, hanya kerana mereka tidak minat dalam novel dan mungkin kerana hobi mereka tidak sama.. Walhal kita masing-masing ada hobi yang tersendiri dan hobi itu cukup unik ada pada setiap orang.. JAdi cukuplah kita kutuk orang yang suka baca novel..
HENTIKANLAH!

itu saja untuk waktu dan tika ini.. Insha Allah jumpa di lain masa..
Sekian, terima kasih..

1 comment:

miss saliha said...

pinjam novel abe espacially ramlee awang murshid.my faveret author!