Monday, December 6, 2010

5 Cara Merosakkan Otak

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan..

Allhamdulillah jari ini terus lagi menari dalam menciptakan "entry yang seterusnya untuk kalian..

Kali ini "entry" aku ialah 5 Cara Merosakkan Otak.. Bagaimana? siapa? kenapa? Mesti itu yang terlintas dalam kotak pemikiran kalian kan? Baiklah, untuk mengetahui lebih lanjut apakah entry kali ini, memperislakan lah kalian membaca entry kali ini. Aku berharap agar "entry" kali ini, kita mendapat manfaat bersama..

5 Cara Merosakkan Otak

Pertama:
Tidak mengambil sarapan pagi

> Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

Fakta:
saintis yang menggelar sarapan sebagai makanan untuk otak. Kajian menunjukkan sarapan ada kaitan rapat dengan kecergasan mental. Secara ringkasnya, sarapan dikatakan memberikan kesan positif terhadap aktiviti otak – lebih cergas, peka dan fokus.Kajian yang dijalankan "Food Facts Asia" dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan rata-rata jauh lebih langsing dan kurang berhadapan dengan masalah berat badan berlebihan.
Bahkan, kajian di Amerika Syarikat ke atas 3,000 sukarelawan menunjukkan mereka dapat mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul dengan hanya mengamalkan sarapan.. Bukan sahaja mencerdaskan otak malah melangsingkan badan di samping mengelak dari masalah lain.. Jadi kenapa tidak kita ambil sarapan pagi?! Itu kan bagus untuk kesihatan kita sendiri..

kedua-
Terlebih makan

>Namun berwaspada pula jika ambil sarapan pagi atau semasa makan tegahari, malam dan sebagainya.. jangan pula kita ambil makanan berlebihan, ini kerana akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak..

Fakta:
Dalam hadis Rasulullah, Baginda bersabda maksudnya: “Perut adalah sumber penyakit dan berpantang adalah sebaik-baik ubat. Biasakanlah setiap tubuh dengan apa yang lazimnya. Jadi, makanlah sekadarnya, sebagaimana anjuran Rasulullah, iaitu ‘makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang.’ Apa yang tersirat di sebalik nasihat Baginda itu ialah bersederhana, iaitu apabila seseorang itu makan dalam keadaan yang terlalu lapar, sudah tentu dia akan makan dalam keadaan lahap dan melampau sehingga membawa kemudaratan kepada dirinya. JAdi benar bukan berhenti makan sebelum kenyang untuk mengelakkan keroskan berlaku pada otak..

ketiga-
Perokok



>Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

Fakta:
Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%. Bahkan gas ini boleh melemahkan keupayaan otak kita berfikir dan penyumbang kepada budaya lupa. Ternyata bukan?!!

keempat-
Penggunaan gula yang berlebihan

>Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

Fakta:
Gula menyekat sistem imun. Didapati gula putih boleh mengurangkan hayat dan jumlah sel darah putih yang menjadi ejen utama kepada sistem imun kita untuk menghalang jangkitan atau kemasukan benda asing ke dalam badan. Ada yang mengatakan gula juga membuatkan badan kita bersifat asidik yang menyebabkan kita lebih mudah diserang bakteria dan virus. Malah, gula juga menjadi makanan utama kepada bakteria dan fungus jika berlaku jangkitan.

kelima-
Pencemaran udara

>Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

Fakta:
Jika udara yang dihidu tercemar, sistem pernafasannya akan menyerap pelbagai bahan pencemar ke dalam paru-paru. Ini akan mengakibatkan proses penukaran karbon dioksida kepada oksigen tidak dapat dilakukan dan darah akan mengalami kekurangan oksigen. Ini seterusnya menyebabkan fungsi paruparu terjejas dan sistem pengaliran darah mengalami masalah. Ini mengakibatkan pelbagai penyakit.

1 comment:

Izyan Hamizah said...

if it is then, i think my otak dah rosak because of all the reasons except hisap rokok.. hehe