Wednesday, October 19, 2011

Jom Mabuk!

Assalamualaikum dan Salam ukhwah..

Lama sungguh mata tak dapat menjamu mata pada blog ini.. Kenkangan waktu serta tuntutan kerja yang agak menimbun di kebelakangan ini.. Hari ini? Mencuri untuk membenarkan jari jemari menari atas pepapan keyboard.. Allhamdulillah..

Entry kali ini "Jom Mabuk"...
Ya, memang itu tajuknya.. Penjelasan di bawah..

KUALA LUMPUR 7 Mei - Malaysian Iranian Corporation Sdn. Bhd. (MICSB), pemegang hak eksklusif bagi pengedaran minuman bir tanpa alkohol jenama 'Istak' dari Iran, bakal membuka sebuah kilang di negara ini dengan pelaburan hampir RM50 juta.
Pengarah Urusan MICSB, Mahdi Bagherian berkata, pelaburan itu merupakan langkah pertama untuk produknya meneroka pasaran Malaysia dan Asia Tenggara.
Tiga lokasi yang dicadangkan bagi pembinaan kilang itu ialah di Pelabuhan Klang, Melaka, dan Johor Bahru, katanya.
*Keratan Akhbar beberapa bulan yang lepas.. Astarufirullah'azim..

Jelas bukan apa yag haram itu tetap haram dan yang halal itu halal.. Jangan Menghalakan apa yang haram.. Jelas itu tidak boleh.. Apa nak jadi pada Bumi Malaysia yang rata-rata beragama islam.. Atau apa mungkin sesuai dengan tag line negara kita? MALAYSIA BOLEH!!

Dan baru-baru ini Perdana Menteri kita merasmikan Arak Halal ini.. Dan dalam keratan akhbar baru-baru ini ada mengatakan jelas minumana ini halal dan mungkin akan menyebabkan mabuk sedikit..Astarufirullah'azim..

Jolokan Arak Halal ini berjenama ISTAK (Keluaran dari syarikat ..) Kata pengeluar arak ini mengatakan proses minuman ini hampir sama dengan arak namun tidak memudaratkan dan tidak mabuk.. Tag line untuk ISTAK juga menuju ke arah "halal" yang mana tag line nya ialah "Drink & Drive"'

Beberapa contoh ISTAK :

Pelancaran oleh PM kita

Beberapa pelanggan mencuba.

Bukan menuduh itu salah dan itu betul.. Namun jelaskan apa yang haram dan halal.. Aku kira dari sekolah rendah ustaz dan ustazah mengajar halal dan haram.. Dan bukan juga untuk berpolitik.. TIDAK!! Hanya mengingati diri sendiri dan kalian.. Insha Allah moga-moga bermanfaat.. Bagi aku "arak halal" ini meragu-ragukan aku.. Jika ragu tinggalkan.. Jika tidak teruskan.. Tepuk dada tanya iman..

Renungan bersama:
Nabi SAW dengan tegas telah melarang kita daripada meniru budaya Yahudi dan Nasrani dalam hadis yang bermaksud, “Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya: Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka.”(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments: